Jun 5, 2012

UiTM ambil 20,000 pelajar sesi Jun 2012






SHAH ALAM - Universiti Teknologi Mara (UiTM) menyediakan tempat secukupnya kepada lepasan Sijil Pelajaran Malaysia (SPM) untuk melanjutkan pelajaran dalam bidang Asasi dan Diploma di universiti berkenaan.

Naib Canselornya, Prof Datuk Dr Sahol Hamid Abu Bakar menyangkal dakwaan sesetengah pihak yang mengatakan UiTM menyediakan tempat terhad kepada pelajar lepasan SPM.

Katanya, UiTM menerima 250,000 permohonan pelajar lepasan SPM untuk mengikuti kursus Asasi dan Diploma, namun hanya 20,000 permohonan saja diterima untuk sesi pengambilan Jun 2012.

Menurutnya, baru-baru ini pihaknya menerima rungutan yang dikeluarkan di laman sosial mengatakan UiTM mengehadkan kuota pengambilan pelajar untuk sesi terbaru sehingga menyebabkan ramai gagal menyambung pengajian.

“Banyak pihak tidak tahu, UiTM sebenarnya begitu prihatin untuk memastikan pelajar Melayu dan Bumiputera dapat meneruskan pengajian sehingga ke peringkat tertinggi dan pemilihan dilakukan secara telus oleh Unit Pusat Universiti (UPU).

“Pada sesi pengambilan terbaru ini, UiTM menambah kuota pengambilan pelajar kepada 20,000 tempat berbanding 15,000 tempat tahun lalu kerana permintaan yang memberangsangkan,” katanya dalam sidang media di sini, semalam.

Sahol berkata, pelajar lepasan SPM yang gagal menempatkan diri di UiTM boleh memohon untuk mengikuti pengajian di 28 kolej bersekutu UiTM seluruh negara.

Beliau berkata, kegagalan pelajar menyambung pengajian bukanlah disebabkan keputusan yang tidak baik, tetapi pelajar harus bersaing berdasarkan meritokrasi sesebuah program yang sudah ditetapkan.

“Majoriti pelajar yang diterima menyambung pengajian di UiTM mendapat keputusan 5A ke atas. “Pelajar yang gagal menyambung pengajian memang kecewa, tetapi mereka boleh menyambung pengajian di kolej bersekutu UiTM asalkan memenuhi syarat minimum program yang dimohon,” katanya.

Menurutnya, pelajar yang memasuki kolej bersekutu UiTM turut diajar silibus sama seperti di UiTM, namun hanya tempat pengajian saja berbeza.

No comments:

Post a Comment